vrijdag 23 mei 2014

PDD NOS

Tja wat is dat nu precies?
Nou voor iedereen is het anders, je kunt er veel over lezen en dan kun je daar in grote lijnen uit halen wat het is.
Maar ieder kind/ volwassene is anders en zo ook als je pdd nos hebt.
Ik heb veel aan het boek geef me de vijf gehad...het was mijn bijbel, totdat ik wist wat pdd nos nu voor mijn zoon betekend.
Ik heb het boek naast mijn zoon gelegt en weggestreept waar hij geen "last"van heeft, dat stuk is dan ook niet meer belangrijk.
Wat wel belangrijk is is waar heeft hij "last"van en kan ik een manier verzinnen om te zorgen dat hij er op een andere manier me om kan gaan.
Want geloof me hij wilde wel maar wist niet hoe!
Jarenlang dacht mijn zoon dat hij dom was want immers pdd nos word oa omschreven als een leerstoornis.
Dus conclusie ik ben dom.....NEE dus.

Ik heb mijn zoon uitgelegt dat een leerstoornis niet betekend dat je niet kan leren maar dat je op een andere manier leert dan andere kinderen...Dat heeft een tijdje geduurd voordat hij dat kon geloven...

Mijn zoon leert inderdaad anders, omdat hij naast pdd nos, ook sterke kenmerken heeft van ADD.
Voor hem betekend dat dat hij een proefwerk best snel leert (1 a 2 dagen) maar dat hij dan zijn proefwerk in de klas niet op tijd af heeft omdat hij teveel moest puzzelen in de klas om het naar voren te halen.
Dat betekend dus weer dat hij zijn proefwerken een week van te voren moet gaan leren , het in stukjes hakt, soms wat moet stampen met zijn moeder...en daarna een paar keer overhoren, hardop lezen etc.
Dan jahoor, zijn de proefwerken op tijd af in de klas...probleem opgelost.
Bijkomend voordeel nog heel lang zit deze stof in zijn hoofd, waarbij klasgenoten die een avond van te voren leren na 2 dagen de stof alweer kwijt zijn. ;)

Invoelend vermogen: ook iets wat hij niet kon ...hij zag gewoon niet dat je verdrietig was of boos of vrolijk.
Dat vond ik zo ongelofelijk...maar na veel oefenen en telkens als ik andere emoties ervoer hem naar mijn gezicht laten kijken wat voelt mama nou , kijk eens naar mijn gezicht wat zie je nu?
Want zeg nou zelf als je kind niet kan zien dat je boos bent en het niet invoelt via je stem, en je ontploft na verloop van tijd? Hij schrok zich een apezuur als we soms van ellende ontploften van boosheid , jee luister nou toch een keer.
Er is geen aanloop geweest, oei mama is boos, nu moet ik oppassen...
In 1 keer zo uit het niets voor hem waren we weleens woest!
Gelukkig deed hij op school ook verschillende oefeningen en zijn we intensief hier mee bezig geweest, kijk eens naar mijn gezicht wat zie je?
Nu ben ik trots en zo blij...als ik verdrietig ben dan ziet hij mij..doet de pc uit , mam wat is er ben je verdrietig? hoe komt dat, kan ik iets voor je doen!!!
Wauw!!

Sociaal onhandig, soms zegt hij dingen die niet kloppen bij de situatie, maar als je dan letterlijk kijkt , klopt het weer wel.
Er komt soms zoveel informatie binnen dat hij niet meer weet wat nou hoort bij wat..
Hij kon heel letterlijk zijn in het vertalen van de info die binnen kwam.
Hij heeft dan veel tijd nodig om te puzzelen hoe en wat er gezegt moet worden, en die word hem niet vaak gegeven , vaak word er van je verwacht dat je snel reageerd...maar dat lukt dan niet met de goede woorden.

Struktuur/ voorspelbaarheid, ook daarbij had mijn zoon problemen..
Als iets te snel ging raakte hij in paniek of boos want dat was dan niet zoals afgesproken.
bv: spelletjes op het schoolplein met veel regels waren voor hem niet te volgen..hij wil dan graag meer details weten zodat hij weet wanneer en hoe hij moet reageren , kinderen waren gauw klaar met het uitleggen maar hij had dan nog zoveel vragen dat hij niet mee kon spelen.

En hij praat veel, heel veel, om zo zijn gedachten en ideeen te ordenen alles een plekje te geven..
Om mensen uit te leggen wat nu pdd nos voor hem betekend heb ik een kaartje voor mij zelf gemaakt
voor in mijn portomonee, ook om mijzelf nu een overzicht te geven over wat zijn nu de probleem puntjes.:
Groetjes Anita




Geen opmerkingen:

Een reactie posten